Live life to the fullest


Sommerferien min.

15.06.2014 21:40

I begynnelsen av juli går turen til Nord Iralnd. Det er et land jeg aldri har besøkt før. Jeg har vært i Dublin et par ganger, men aldri i Nord Irland. Så dette gleder jeg meg masse til.

Jeg skal besøke noen som bor der, og da blir man kjent med landet på en helt annen måte enn når man bare er turist og bor på hotell. Nå får jeg kjentfolk til å vise meg rundt, og fortelle meg om landet og historien. Skal besøke Belfast, og flere andre steder.

Jeg gleder meg virkelig til det. Men enda er det en del uker frem i tid, så jeg får smøre meg med tålmodighet :)

Dette fant jeg på wikipedia:

Byen har lenge vært delt i katolske og protestantiske områder. Etter at  the troubles  startet i slutten av 1960-årene har det blitt opprettet sperringer mellom bydeler, og store deler av disse er fortsatt på plass, selv om det siden  Det provisoriske IRA  annonserte våpenhvile i 1997 har vært betraktelig mer fredelig i byen.

Noen områder er kjent for sine politiske veggmalerier. I det protestantiske området rundt Shankill Road finner man malerier som uttrykker lojalitet til Storbritannia, mens det i katolske områder som Falls Road og Ardoyne er republikanske idealer som fremstilles. Massive mønstringer av britiske og irske flagg markerer hvilke grupperinger som bor i de ulike byområdene.

Til tross for problemer med opptøyer og terrorisme har Belfast vært et trygt reisemål. Få turister har omkommet i terrorangrep, som stort sett har vært rettet mot politiet og militæret eller mot områder hvor stort sett bare lokalbefolkningen ferdes. I tillegg har andre former for kriminalitet vært mindre utbredt i bykjernen enn i andre byer av Belfasts størrelse, på grunn av det enorme politioppbudet som er til stede.

Spennede!!!

—————

Tilbake